Gör inte så här när du vill lära ut något

När arbetssätt ska utvecklas och verktyg etableras vill den engagerade lära ut och upplysa. Här är några tips för den som INTE vill att kollegorna ska lära sig eller komma ihåg något.

4 dåliga råd

  1. Pumpa ut information, rikligt och detaljerat.
  2. Fokusera på stormöten.
  3. Förutsätt att andra vill veta och lära sig det du tycker är viktigt.
  4. Kalla det obligatoriskt.

Riklig info i långa stormöten

Späckade informationsmöten med många deltagare. Ett sånt man kan ”delta” i med kameran avstängd samtidigt som man gör något annat…

Jag undrar så varför vi fortfarande envisas med att slösa med realtid tillsammans?
I stället: Skicka ut en film, podd eller kort text före mötet, kalla ett mindre antal deltagare åt gången och ägna realtiden åt att gemensamt tolka informationen och räta ut frågetecken.

Visst går det att tänka ut tänkbara frågor på förhand, och visst kanske du sitter på de flesta svar. Men om du vill att någon ska komma ihåg det du behöver förmedla: skapa aktivitet och utrymme att tänka – och ta risken att du inte har alla svar direkt. Flippa mötet – eller ordna en kompetenskvart på lunchen kring det som kollegorna undrar mest över. (Då vill de komma fler gånger.)

Tror du att hen bryr sig?

Verktyg vi själva valt (smarta klockan, ljudanläggningen, läsplattan) lär vi oss att använda – bara så där. Men nya verktyg eller arbetssätt på jobbet kanske inte är det kollegorna önskade sig mest av allt… så varför ska de bry sig överhuvudtaget? (Tips: fråga dem vad de behöver veta för det du vill åstadkomma.)

Tvång, en framgångsfaktor?

Varför ska människor delta i dina möten eller utbildningar? För att de har nytta av det eller för att de känner sig tvingade eller riskerar att få reprimander om de inte deltar? Vad kittlar intressenerven? Fråga. Stryk resten du tänkt säga tills du fått dem över tröskeln.

Svårt va?

För att lära oss behöver vi förstå och komma ihåg.
För att förstå och minnas behöver vi bearbeta det nya vi fått till oss.
För att vi ska vilja anstränga oss att bearbeta information behöver den vara åtminstone aningens angelägen för oss.

Svårare än så är det inte.
Svårt, va?

Kontakta Maria!